23.4.12

Molts tòpics i poca substància en el reportatge sobre el Japó del Magazine


El Magazine (La Vanguardia, La Nueva España, El Faro de Vigo ...) publicava ahir un reportatge sobre el Japó. Sota el títol "Salvats per l'ordre?" Sembla voler explicar que la disciplina ha estat la gran fortalesa de Japó, però que després del tsunami de 2011 els propis japonesos la posen en dubte. Ni una cosa ni l'altra són mentida, però el reportatge no construeix un discurs coherent que em convenci.
El primer que salta a la vista són les fotos efectistes de Carles Mercader, bones per a una exposició artística però que no aporten cap informació al que se suposa que és el tema que haurien d'il·lustrar.
Quant al text, em fa la sensació que Gabi Martínez va escriure una peça més llarga i que va patir les tisores de l'editor. Només així m'explico la síncope argumental amb la qual es teixeix aquest pachwork d'anècdotes, tòpics i opinions desmanegades. L'únic suport teòric és El crisantem i l'espasa, llibre escrit fa més de seixanta anys per l'antropòloga americana Ruth Benedict. Sembla que Martínez ha llegit poc més que això sobre el Japó, i que no coneix molt bé la seva història contemporània i la seva realitat més recent.
Per això escriu coses com:
"La família està governada pels ancians. El país per l'Emperador "(quan cada vegada és més rar que els avis visquin amb o prop dels fills i néts i l'Emperador no mana gens)
"La meditació zen ajuda a la autodisciplina." (quan és una pràctica minoritària)
"... per mans xineses mentre, al seu torn, milers de treballadors d'aquell país s'esllomen en fàbriques produint industrialment, encara que en això no es distingeixen massa dels japonesos "(confonent les llargues hores de treball dels japonesos en qualsevol sector econòmic amb les condicions de treball en la indústria xinesa)
"Les màquines expenedores són un gran negoci, els clients prefereixen no tractar amb dependents" (quan Japó és el paradís del comerç, amb botigues de conveniència arreu i una gran profusió d'excel·lents establiments especialitzats que compten amb personal competent)
"Els còmics manga i les consoles de videojoc són gairebé segones pells per a milions de joves i adults" (quan, a hores d'ara, el que s'hauria d'estar explicant és que la major part de la població japonesa no és consumidora ni dels uns ni de les altres)
Etcètera.