23.3.08

Menjar lent i natural fora de casa

22/3/2008 CRÒNICA DES DE KYOTO // JORDI JUSTE
Bufet del Matsutomiyakotobuki Ichie. JJuste
El Matsutomiyakotobuki Ichie del carrer Yanaginobamba, tocant al carrer Sanjo, és un de tants restaurants que s'han instal.lat durant els últims anys en una machiya, les velles cases del centre de Kyoto condemnades a transformar-se o sucumbir entre la modernitat. La façana i l'interior s'han conservat en gran mesura i el local fa una sensació d'autenticitat, malgrat que aquests edificis no van ser pensats com a restaurants sinó per servir a la part del davant com a tallers i a la part del darrere com a residències. Per accedir al menjador cal descalçar-se, però es pot optar entre menjar en taules tradicionals baixes i seure al tatami o fer-ho en taules altes occidentals.
L'Ichie forma part d'un nombre creixent de restaurants que ofereixen una solució a la gent que no vol renunciar a la salut quan menja fora de casa. S'anuncia com a restaurant de "menjar lent i natural" i els seus plats s'elaboren amb productes nacionals i sense additius. "No podem oferir menjar fet amb productes 100% orgànics perquè la seva oferta encara és escassa, però la direcció sempre busca els que li mereixen més confiança", explica l'encarregat de l'establiment.
De fet, segons un estudi fet recentment, només el 0,19% dels productes agrícoles japonesos són orgànics, és a dir, han estat cultivats i processats sense utilitzar fertilitzants, pesticides ni additius artificials. De les gairebé dos milions d'explotacions agrícoles que hi ha al Japó, només 5.000 produeixen el que l'oficina certificadora del Govern considera "productes agrícoles orgànics".
La consciència de la importància del menjar saludable no ha parat d'augmentar els últims anys al Japó, alhora que els canvis eco-nòmics i socials han anat imposant una forma de menjar cada vegada més nociva per a la salut. S'han multiplicat els fraus i intoxicacions atribuïbles a la industrialització alimentària i l'augment del nombre de famílies en què tots els adults treballen fora de casa i de persones que viuen soles ha fet que els hàbits empitjoressin.
El temps que es dedica a cuinar a casa ha disminuït i el sa costum de preparar el menjar pensant sempre que inclogui 30 ingredients ha cedit al consum massiu de precuinats que es preparen per menjar en escassos minuts. A més a més, l'ús de ma-tèries fresques de la regió va quedant arraconat per productes congelats que contenen una gran quantitat d'additius i procedeixen de llocs molt allunyats del consumidor. No obstant, segons un estudi del Ministeri d'Agricultura, un 42% dels japonesos ja es mostren disposats a comprar productes agrícoles orgànics i un 52% més afirma que ho faria si els preus baixessin.
Aquestes dades mostren que existeix un alt potencial per recuperar el menjar saludable que només està esperant l'oferta adequada. De moment, el Matsutomiyakotobuki Ichie ofereix un producte amb una relació qualitat-preu excepcional, l'Obanzai Viking, un bufet lliure per només 1.050 iens (sis euros i mig) que inclou uns 20 plats de menjar japonès tradicional que varien segons l'estació.
Porta del Matsutomiyakotobuki Ichie. JJuste