10.6.07

Taxis amb caixa negra




10/6/2007 NOVA MESURA DE SEGURETAT VIÀRIA AL JAPÓ
• Les empreses japoneses del sector afirmen que la instal.lació de càmeres als parabrises ha reduït un 20% els accidents Les gravacions són molt útils en cas de sinistre
JORDI JUSTE.KYOTO
La majoria dels taxis de les grans flotes a les principals ciutats i àrees metropolitanes del Japó ja tenen instal.lades unes càmeres de vídeo que desenvolupen un paper semblant al de les caixes negres dels avions. Si aquestes últimes enregistren les converses dels pilots i els paràmetres de vol i permeten aclarir les causes dels accidents aeris, les caixes negres dels taxis consisteixen en una petita càmera adossada a la part superior del vidre davanter i un gravador amb una targeta de memòria que emmagatzema els 5 segons previs i els 10 posteriors a un impacte o frenada brusca.


Aquest enginy se suma al teletac, al navegador, a la ràdio i al telèfon en cotxes amb un quadre de comandaments cada vegada més sofisticat, generalment pertanyents a flotes de les grans companyies, que comparteixen els carrers amb models de taxi més senzills. Aquests últims, que gairebé sempre són conduïts per taxistes independents i d'edat avançada, només compten amb el taxímetre, l'emissora de ràdio i l'obligat mecanisme d'obertura automàtica de la porta del passatger.


Un país segur


El Japó és, comparativament, un país amb pocs accidents de trànsit. Se'n produeixen uns 6.000 a l'any, amb una població que supera els 127 milions d'habitants, mentre que a Espanya, on viuen 45 milions de persones, se'n registren 4.000. No obstant, al llarg dels últims anys al Japó han augmentat els sinistres de taxis. Alguns opinen que això es deu a la desregulació del sector, que ha eliminat les zones de treball i ha fet augmentar la competència, de manera que molts conductors s'han vist obligats a incrementar les seves hores al volant, en zones que no coneixen bé, per compensar la pèrdua d'ingressos.


"El nivell salarial dels taxistes és un assumpte greu. A menys que es resolgui el problema, els conductors causaran més accidents, patiran fatiga extrema i seran incapaços de portar una vida confortable", ha declarat el ministre de Transports, Tetsuzo Fuyushiba, partidari de l'augment de les tarifes a l'àrea de Tòquio.


Pot ser que el problema de la sinistralitat a la capital tingui un origen essencialment humà. Tot i així, les companyies de taxis afirmen que la instal.lació de les càmeres ha servit per augmentar l'atenció dels seus conductors i d'aquesta manera reduir el nombre d'accidents en gairebé un 20%. L'opinió dels professionals sembla dividir-se entre l'escepticisme de la majoria dels independents, que encara no han adoptat el sistema, i la satisfacció d'aquells que treballen en companyies que sí que el fan servir.


De moment, a aquestes imatges no se'ls confereix validesa de prova judicial, però estan demostrant que són de gran utilitat per determinar les circumstàncies en què es produeixen els sinistres. "Sí, la càmera és útil quan hi ha un accident. Per exemple, en cas de discussió sobre si un semàfor estava en vermell o no, es mira el vídeo i ja està. Però la policia no en fa cas al 100%, perquè diu que les imatges es poden manipular", explica Naoki Nishitani, conductor de la companyia MK Taxi, una de les més grans de Kyoto.


Això és important en un país com el Japó, on el recurs al judici és molt rar i els litigis es resolen molt sovint de forma privada. I això malgrat que en el cas de qualsevol accident de trànsit, encara que sigui un petit contacte que tingui com a conseqüència un gairebé inapreciable cop en un para- xocs, no es fa servir el comunicat amistós sinó que s'ha d'avisar la policia, que s'hi presenta per aixecar l'atestat.


Element de l'atestat


La seguretat ciutadana és un aspecte destacat de la societat japonesa, per això la policia disposa de prou temps per a tasques com informar sobre accidents menors. No obstant, l'altíssim cost de les assegurances i l'obsessió dels japonesos per circular amb cotxes immaculats fan que la tasca testifical dels agents de la llei no sigui una manera d'omplir les hores de servei, sinó una de les seves tasques més importants. Per això les autoritats admeten les imatges registrades per les càmeres com un element important dels atestats.


Ara els fabricants estan intentant que es generalitzi l'ús d'aquests aparells no només entre els conductors professionals, sinó també entre la resta dels automobilistes. Per a això estan adoptant diverses estratègies, com ara intentar abaratir el cost dels equips i pressionar perquè les companyies asseguradores es comprometin a fer rebaixes en les pòlisses dels vehicles que adoptin el dispositiu. De moment, les asseguradores es mostren prudents, a l'espera d'estadístiques que confirmin que la seva generalització serveix realment per aconseguir reduir el nombre d'accidents.