27.4.07

Ghosn pateix el primer revés al davant de Nissan


27/4/2007 RESULTATS D'UNA MULTINACIONAL JAPONESA
• Els beneficis del grup baixen un 11% i el president demana temps per aconseguir els objectius marcats
JORDI JUSTE. TÒQUIO
Carlos Ghosn, el president executiu de Renault i de Nissan, l'home que va començar fa set anys a ressuscitar el fabricant japonès d'automòbils, va haver d'anunciar ahir a Tòquio que l'empresa va patir una caiguda de beneficis de l'11% l'any fiscal passat, que al Japó va acabar el 31 de març.


Es tracta de la primera baixada des que l'executiu francès, nascut al Brasil i de pares libanesos, va prendre les regnes de Nissan, de la qual Renault posseeix el 44,3% del capital. "L'any passat vam topar amb un clot a la carretera. Ens han donat un toc d'atenció", va reconèixer Ghosn a Tòquio.


Malgrat tot, Nissan va guanyar 3.110 milions d'euros l'any passat, cosa que vol dir que la punxada, que suposa que l'empresa no podrà complir els seus objectius a mitjà termini, sembla més simbòlica que no pas real. Ghosn va anunciar que s'endarrereix fins al març del 2009 aconseguir els 4,2 milions de vehicles venuts previstos per al març del 2008.


L'any passat va vendre gairebé 3,5 milions de cotxes, un 2% menys del previst. Una de les conseqüències immediates és l'anunci que l'empresa oferirà incentius per prejubilar 1.500 treballadors al Japó.


COTXES ECOLÒGICS


Ghosn va reconèixer la necessitat de posar al dia la marca en els mercats davant la bona posició aconseguida tant per Toyota com per Honda amb cotxes híbrids que redueixen el consum i l'emissió de gasos."Vostès veuran com surten moltes coses nostres en tecnologia per al medi ambient i, a poc a poc, aquesta dimensió de Nissan reforçarà la imatge de la marca", va dir el president de Renault i Nissan.




El directiu es juga la imatge de salvador d'un emblema industrial
A partir d'ara, no està només en joc la imatge de Nissan sinó també la de Carlos Ghosn. La seva arribada al Japó el 1999 per salvar una Nissan que s'enfonsava en números vermells va ser vista en principi amb una barreja de recel i esperança en un país on costava creure que un dels prodigis sorgits del miracle econòmic de la postguerra pogués arribar a caure en mans estrangeres. No obstant, al cap de poc temps d'arribar, Ghosn es va guanyar el favor del públic nipó, fins al punt d'aparèixer com un heroi en un còmic, gràcies als resultats positius de la seva gestió i a la seva empatia, demostrada en nombroses aparicions en els mitjans de comunicació, de vegades amb algunes intervencions en japonès.