31.3.07

La jungla de les bicicletes


26/3/2007 DEBAT AL JAPÓ SOBRE LA CONVIVÈNCIA A LES VORERES

• El poc respecte d'alguns ciclistes japonesos ha originat una llei per protegir el vianant
Trànsit Vorera del carrer Shijo, a Kyoto, compartida per vianants i ciclistes, dimecres passat.
JORDI JUSTE KYOTO
La difícil convivència entre els vianants i les bicicletes ha desencadenat al Japó una viva polèmica social, fins al punt que el Govern prepara una norma sobre l'ús de la vorera.
A la gent que no hagi visitat el Japó possiblement el sorprendrà saber que en aquest país, de 127 milions d'habitants, hi ha més de 80 milions de propietaris de bicicletes. Els trens d'alta velocitat i les constants innovacions de la indústria automobilística conviuen amb la utilització intensiva de la bici. Per això la proposta governamental de posar ordre a la normativa sobre la seva circulació ha despertat una gran expectació, reflectida en programes especials de la televisió i en els editorials dels diaris de més tirada. "¿Com s'haurien d'acomodar els vianants, ciclistes i motoristes? Ens agradaria veure una mica més d'humilitat en els automobilistes i més bona educació en els ciclistes", concloïa recentment al seu editorial el rotatiu Asahi Shimbun.
Vehicle polivalent
A tot el país molta gent fa servir la bicicleta per anar de compres o desplaçar-se a la feina, l'escola o a l'estació de tren. A gairebé tots els edificis públics, col.legis i centres comercials hi ha aparcaments especials per a bicicletes, i existeix un gran comerç relacionat amb aquest vehicle no contaminant. Fins i tot la policia usa la bicicleta per patrullar pels voltants de petites comissaries de barri.
Aquesta presència ubiqua de la bicicleta adopta en moltes ocasions una forma anàrquica. El carril bici és escàs, de manera el que és habitual és que els velocípedes comparteixin l'espai amb els vianants a les voreres o amb els cotxes a la calçada. Aquí, al costat dels vehicles de motor, és on diu el codi de la circulació que han de rodar les bicis, excepte quan està explícitament permès fer-ho per la vorera, i en aquest cas donant sempre prioritat als vianants.
Permissivitat oficial
La presència de bicicletes a les voreres es va començar a permetre els anys 70 com a mesura provisional a causa del gran augment d'accidents entre cotxes i bicis que va seguir a l'espectacular creixement del parc automobilístic. No obstant, el que estava pensat com una mesura d'ur- gència, per guanyar temps fins que milloressin les infraestructures, es va convertir en permanent, de manera que avui la presència de bicicletes està permesa a gairebé la meitat de les voreres del país.
La situació milloraria si una part substancial de les taxes que graven els automobilistes es dediqués a compatibilitzar els usos de carrers i carreteres. Per llei, impostos com el de la gasolina s'han de destinar obligatòriament a la construcció i millora de les calçades, concepte que el lobby de l'automòbil s'ocupa que s'apliqui de manera restrictiva en benefici del cotxe. Encara avui hi ha nombrosos carrers en què ni tan sols hi ha vorera, i només una línia blanca pintada a la calçada separa vianants i vehicles.Però el més greu és que als llocs on sí que n'hi ha, la immensa majoria dels ciclistes ignoren les normes més elementals de civisme i es dediquen a tocar de manera insistent el timbre perquè els vianants els cedeixin el pas.
Conductes de risc
Aquesta conducta revesteix evidents perills, però l'opció d'obligar les bicicletes a baixar de la vorera sembla de moment poc recomanable. S'ha de tenir en compte que molts dels ciclistes urbans són menors, mares amb nens com a passatgers i persones grans.La revisió del codi de la circulació que s'ha presentat al Parlament legalitza l'actual presència de les bicis a les voreres, a l'establir que les podran usar els menors de 12 anys o qualsevol persona quan la calçada sigui extremadament perillosa, qualitat que és fàcilment atribuïble a la majoria. El mèrit més aparent de la reforma és que està servint perquè molts japonesos prenguin consciència que fins ara han estat infringint el codi."La gent no sap que les bicis haurien de circular per la calçada. Necessitem establir regles clares que la gent pugui complir", declarava recentment un portaveu de la policia. El 2006 hi va haver al Japó 174.000 accidents de bicicletes, dels quals 2.700 van ser atropellaments de vianants.